Σε περίπου δύο ώρες, θα αποκαλυφθεί ποιος/ποια θα είναι ο φετινός νομπελίστας/τρια Λογοτεχνίας. Κάθε χρόνο, η συζήτηση επικεντρώνεται γύρω από την ιστορία του Βραβείου Νόμπελ και το γεγονός ότι δεν δημοσιοποιούνται οι υποψήφιοι. Έτσι, επανερχόμαστε σε θέματα όπως οι καταξιωμένοι συγγραφείς που δεν έχουν επιβραβευτεί ποτέ, τα στατιστικά στοιχεία, οι εκτιμήσεις σχετικά με τα κριτήρια της Σουηδικής Ακαδημίας, οι προηγούμενες βραβεύσεις, οι απόψεις σχετικά με την αντίκτυπό τους, και φυσικά, οι εικασίες για δυνητικούς βραβευθέντες.
Φέτος, οι στοιχηματικές πλατφόρμες τοποθετούν την ελληνίδα πεζογράφο Έρση Σωτηροπούλου στις υψηλές θέσεις των υποψηφίων. Το έργο της «Ζιγκ ζαγκ στις νεραντζιές» έχει μεταφραστεί στα σουηδικά, ενώ το μυθιστόρημά της για τον Καβάφη, «Τι μένει από τη νύχτα», έχει βραβευτεί στη γαλλική και αμερικανική του μετάφραση.
Η Σουηδική Ακαδημία έχει πρόσβαση στα βιβλία της και, με το όνομά της να είναι υποψήφιο σε στοιχήματα, είναι σίγουρο ότι υπάρχει φάκελος υποψηφιότητας για αυτήν. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει καμία πληροφορία σχετικά με το ποιοι την πρότειναν ή αν η υποψηφιότητά της εξετάζεται φέτος, καθώς τα πρακτικά παραμένουν μυστικά μέχρι και 50 χρόνια μετά από την ανακοίνωση των βραβείων. Αυτός είναι ένας από τους κανονισμούς του Νόμπελ.
Θα θέλαμε να ελπίζουμε ότι η Σωτηροπούλου θα κερδίσει. Αν αυτό συμβεί, θα μπορούσε ίσως να σπάσει η αντίληψη ότι στην Ελλάδα δεν γράφεται πεζογραφία και ότι η χώρα είναι απλώς έθνος ποιητών. Και σίγουρα, αν αυτό πραγματοποιηθεί, θα βιώσουμε την ένταση της νίκης, αναζητώντας την Έρση Σωτηροπούλου όπως οι βρετανοί δημοσιογράφοι που είχαν τρέξει το 2007 στο σπίτι της Ντόρις Λέσινγκ για δηλώσεις.
Δύο παλιά κείμενά μου, το άρθρο «Αυτό το Νομπέλ Λογοτεχνίας ποιος θα το πάρει;» (10.10.2012) και η βιβλιοκρισία της «How to win the Nobel Prize in Literature» του David Carter με τίτλο «Οδηγός επιβίωσης για επίδοξους νομπελίστες» (10.2.2013), καλύπτουν αυτά τα θέματα και παρέχουν περισσότερες λεπτομέρειες γύρω από τις διαδικασίες και τις σκέψεις για το βραβείο.
Πηγή: tovima.gr