Κανείς δεν περίμενε πως 111 χρόνια μετά το ναυάγιο, ο Τιτανικός θα πρωταγωνιστούσε και πάλι στα θέματα της επικαιρότητας- και πάλι με μία θλιβερή αφορμή. Το υποβρύχιο Titan και ο τραγικός επίλογος που γράφτηκε για τους 5 επιβαίνοντες, στο μέρος του βυθού όπου βρίσκεται το “κουφάρι” του Τιτανικού, μας θύμισε μία απίστευτη θεωρία συνωμοσίας σχετικά με αυτό. Το δεδομένο είναι ένα: ένα πλοίο όντως βυθίστηκε στα παγωμένα νερά του Βόρειου Ατλαντικού στις 15 Απριλίου 1912 και περίπου 1.500 επιβάτες που επέβαιναν σε αυτό το πλοίο έχασαν τη ζωή τους. Η θεωρία συνωμοσίας απλώς υποστηρίζει ότι ο Τιτανικός δεν ήταν στην πραγματικότητα το τεχνολογικό θαύμα που είχε υποσχεθεί η μητρική εταιρεία του πλοίου, η White Star Line. Αρχικά για να καταλάβουμε τι παίζει με αυτή τη θεωρία, πρέπει να γνωρίζουμε το γενικό πλαίσιο που επικρατούσε εκείνη την εποχή, όσον αφορά τα επιβατηγά πλοία και τον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών. Σε τοπικό επίπεδο, η βρετανική White Star Line είχε σφοδρή αντιπαλότητα με την Cunard Steamship Company, Ltd., η οποία το 1906-07 είχε στείλει στο παρθενικό της ταξίδι τα μεγαλύτερα τότε επιβατηγά πλοία στον κόσμο, το Lusitania και το Mauretania. Για να τα ανταγωνιστεί, η White Star Line μπήκε σε έναν πόλεμο κατασκευής γιγαντιαίων πλοίων. Το 1902, με χρηματοδότηση από την J.P. Morgan, ξεκίνησε να φτιάχνει πλοία που έμειναν γνωστά ως πλοία κλάσης Olympic, πολύ μεγαλύτερα και πολυτελέστερα από αυτά της Cunard. Τρία πλοία παραγγέλθηκαν: το Olympic, ο Τιτανικός και το Britannic.
Το Olympic ήταν το πρώτο που ναυπηγήθηκε, όμως στις 20 Σεπτεμβρίου του 1911 και μετά από 4 επιτυχημένα ταξίδια, συγκρούστηκε με ένα στρατιωτικό πλοίο, με τη White Star Line να θεωρείται υπεύθυνη του περιστατικού.
Η αρχή της θεωρίας συνωμοσίας
Μέχρι εδώ όλα είναι γενικά αποδεκτά ως γεγονότα- η θεωρία συνωμοσίας ξεκινά μετά τη συντριβή. Η μήνυση εις βάρος της White Star Line θα ήταν σύμφωνα με τους συνωμοσιολογους μία οικονομική καταστροφή, καθώς οι επισκευές δεν θα καλύπτονταν από την ασφάλεια Έτσι, η εταιρεία προχώρησε σε μια αλλαγή: το νεότευκτο δεύτερο πλοίο της θα έπαιρνε το όνομα Olympic, ενώ το κατεστραμμένο παλαιότερο πλοίο της θα επαναπροσδιοριζόταν σε Τιτανικό. Τελικά, το πραγματικό Olympic θα βυθιζόταν σε ένα ατύχημα από το οποίο η White Star Line θα μπορούσε να εισπράξει μια ασφαλιστική αποζημίωση που θα άρμοζε σε ένα ολοκαίνουργιο πλοίο – ενώ το πλοίο που είχε αρχικά κατασκευαστεί ως Τιτανικός θα ζούσε. Το μόνο πράγμα που κατέστρεψε το σχέδιο ήταν ένα παγόβουνο. Το γεγονός πως ο Τιτανικός δεν επέτρεψε δημόσια εξέταση πριν από το ταξίδι του και τα φινιστρίνια, που κάποιοι χρήστες του Reddit υποστηρίζουν πως δε μοιάζουν τόσο με αυτά του υπό κατασκευή Τιτανικού, αλλά περισσότερο με του Olympic, ενισχύουν αυτήν τη θεωρία.
Τελικά, η θεωρία συνωμοσίας δε βγάζει νόημα
Στο βιβλίο “Titanic or Olympic: Ποιο πλοίο βυθίστηκε”, των ερευνητών Steve Hall και Bruce Beveridge παρουσιάστηκαν στοιχεία που καταρρίπτουν τα επιχειρήματα των συνωμοσιολόγων. Αρχικά, το Olympic όπως και ο Τιτανικός ήταν εξοπλισμένο με την ίδια διάταξη 14 φινιστρινιών στην αριστερή πλευρά, αλλά δύο επιπλέον τοποθετήθηκαν αργότερα- υπήρχαν δηλαδή τον Μάρτιο του 1912. Επίσης, ο ιστορικός Mark Chirnside είχε αφιερώσει μεγάλο μέρος της έρευνάς του στον πιθανό λόγο πίσω από την αλλαγή των δύο πλοίων. Όσον αφορά την ασφάλιση, ο ίδιος αναφέρει πως ο Τιτανικός κόστισε 7.500.000 δολάρια και ήταν ασφαλισμένος για 5.000.000 δολάρια. “Αν υπήρχε συνωμοσία, θα περίμενε κανείς ότι το ασφαλιστήριο συμβόλαιο θα είχε αλλάξει ώστε να καλύπτει ολόκληρη την αξία του πλοίου”, υποστηρίζει ο Chirnside. Μάλιστα, το Associated Press αναφέρει ότι το ναυάγιο του Τιτανικού ανσύρθηκε με τον μοναδικό αριθμό αναγνώρισης κατασκευής του πλοίου (CIN)- ο 401 είναι αδιάψευστη απόδειξη ότι δεν επρόκειτο για μια κακότυχη συγκάλυψη. Δεν είναι, όμως, μόνο αυτό. “Είναι απλά αδύνατο να περάσεις ένα πλοίο ενός έτους για καινούργιο”, λέει ο Chirnside, επισημαίνοντας μια σειρά από μικρές διαφορές μεταξύ των δύο, συμπεριλαμβανομένων “πρόσθετων χαλύβδινων πλακών που είχαν τοποθετηθεί στις πλάκες βάσης των μηχανών του Olympic”, οι οποίες προστέθηκαν το 1911 και εξακολουθούσαν να υπάρχουν σε περαιτέρω επιθεωρήσεις στις δεκαετίες του ’20 και του ’30. Όταν ο Τιτανικός ερευνήθηκε από το βρετανικό εμπορικό συμβούλιο, δεν βρέθηκαν τέτοιες πλάκες.
Πηγή: stereanews.gr